Matbloggstoppen

fredag 5 februari 2010

Browniemuffins med pekannötter



Kokboken "Himmelska brownies" köpte jag på bokrean för ett par år sedan och har inte provat ett enda recept ur. Trots detta längtar jag efter årets bokrea och de kokböcker och kakböcker jag kommer att köpa då. Detta recept pratade jag om redan för någon vecka sedan på bloggen och dessa muffins blev mycket goda. Min goda vän Emma har skickat mig muffinsformarna från England och de var jättebra! Mycket styvare än de vi har i Sverige så det hade nog till och med funkat att grädda utan muffinsplåten.

2 1/2 dl pekannötter
2 1/2 dl mjöl
2 dl socker
1 krm salt
1 msk bakpulver
225 g smör
115 mörk choklad
4 ägg, vispade
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg i pappersformar i en muffinsplåt. Spara 12 pekannötshalvor (men det glömde jag...) och grovhacka resten.

Sikta mjöl, socker, salt och bakpulver i en stor skål och gör ett hål i mitten. Smält smör och choklad i en kastrull under omrörning. Blanda ner smeten i mjölblandningen och rör om.

Tillsätt ägg och vaniljsocker och blanda tills ingredienserna är jämnt blandade. Rör ner de hackade pekannötterna.

Skeda upp smeten i muffinsformarna så att de fylls till ungefär 3/4. Lägg en pekannötshalva på varje kaka. Grädda i 20-25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Mums, dom där ser fantastiskt goda ut.

    Ska ta och kika runt lite på din sida för att få lite inspiration till vegmat =)

    SvaraRadera
  2. De är jättegoda! Har satt i mig nästan alla själv... Sambon gillar inte nötter :(

    SvaraRadera