Matbloggstoppen

lördag 6 februari 2010

Kikärtsfyllda quesadillas



Perfekt mat för en fredagkväll när man behöver något på bordet är dessa kikärtfyllda quesadillas. Med lite grovhackade avokado till blev det en jättebra kvällsmat. Receptet är taget från www.ica.se. Lustigt nog åt lilltjejen detta med god aptit. Hon gillar inte ens kikärter.

2 burkar kikärter
2 gula lökar
1/2 msk olja
1/2 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk oregano
4 tomater
1/2 msk olja
75 g ost
340 g tortillabröd

Spola hastigt av kikärterna och låt dem rinna av. Skala och hacka löken. Skölj och tärna tomaterna. Riv osten. Fräs löken i 1/2 msk olja ca 5 min. Tillsätt kikärterna och tomaterna och krydda med 1 tsk salt, 1 krm peppar och gärna 1 tsk vardera av spiskummin, koriander och oregano. Lägg ut hälften av tortillabröden på en bakpappersklädd plåt. Fördela kikärtsröran ovanpå och strö över osten. Lägg på resterande tortillabröd. Pensla ovansidan på tortillabröden med 1/2 msk olja.
Gratinera mitt i ugnen i 225°C, ca 10 min.

2 kommentarer:

  1. Det där ser ju ut mer som enchiladas, jag trodde quesadillas var två platta tortillas lagda ovanpå varandra med guck emellan? Smakar nog likadant hur som helst, ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Det var väldigt gott! Som jag har förstått det så är det precis som du beskriver ovan, men receptet hette så. Känner inte att jag kan döpa om recepten :). Ett recept några dagar senare heter "mexikansk tortilla" men för mig är tortilla en spansk omelett.

    SvaraRadera