Matbloggstoppen

måndag 15 februari 2010

Krabbelurer



Krabbelurer - ett misslyckande.

Jag har velat prova krabbelurer hur länge som helst. De ser så goda ut på bild... I förra veckan när det var sjukt och eländigt här tänkte jag att jag skulle passa på då det mesta om hälsosamt leverne åkte ut genom fönstret i alla fall. Så dessa åt jag och sambon till kvällsmat fast jag nog tror att de platsat bättre på en brunch. I vilket fall som helst blev de inte bra. Jag fick inte sockret att fastna så det slutade med att jag penslade dem med smält smör. Smaken var inget speciellt, jag föredrar amerikanska pannkakor.

Vad gjorde jag för fel, de måste väl vara godare än så här?

ca 10 st
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5 msk socker
1 ägg
3/4 dl mjölk

smör att steka i
strösocker

Blanda de torra ingredienserna för sig. Vipsa ägg och socker lite fluffigt. Tillsätt mjölken och de torra ingredienserna. Vispa till en jämn smet.

Stek krabbelurerna i smör på medelvärme, ca 3 min/sida, så de får fin färg. Vänd dem sedan i strösocker.

Receptet tog jag från www.matplatsen.org.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar