Matbloggstoppen

onsdag 10 februari 2010

Linssoppa från Ustica



Har inte bloggat på några dagar då jag fortfarande sjuk. Jäkligt less på att vara dålig hela tiden. Tydligen är februari den värsta månaden för vabbdagar så det är väl bara att härda ut.

Denna soppa gjorde jag i förra veckan och jag kan konstatera att smaken är verkligen olika. Denna linssoppa tyckte jag inte var något speciellt. Sambon gillade den dock och lilltjejen slevade glatt i sig av den.

Receptet är taget från www.dn.se. Jag hade ingen spenat så det fick vår soppa vara utan. Observera att receptet är för två personer.

2 dl små linser eller gröna linser
8 dl vatten
1 tsk salt
1 liten röd lök
1/2 squash
3 tomater
150 g färsk spenat
några kvistar basilika
1 vitlöksklyfta
1/2 röd chilifrukt (urkärnad) eller 1 krm kajennpeppar
1-2 tsk vinäger, gärna balsamvinäger
ev olivolja, extra vergine

Koka små linser i vatten och salt i 20 minuter. Använder man gröna linser räcker det med tio minuters kokning.

Hacka under tiden löken och skär tomater och squash i tärningar. Stek löken mjuk och glansig. Lägg sedan i de tärnade grönsakerna, spenatblad (kan ersättas av fryst hel spenat), grovhackad basilika och finhackad vitlök och chili. Stek allt 4-5 minuter och lägg det sedan i grytan med linserna.

Låt koka 10-15 minuter och smaka av med salt och peppar samt balsamvinäger. Ringla eventuellt lite god olja över varje portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar