Matbloggstoppen

fredag 19 februari 2010

Mexikansk fylld tortilla



Här blev det inte någon bild på någon tjusigt upplagd mat utan bara ett foto rakt ned i formen. Lilltjejen var inte på bästa humöret så det gällde att bara få maten snabbt på bordet! Återigen var det sambon som lagade mat och återigen ur favoritkokboken "100 goda gröna rätter". Jag klagar inte, det var gott!

Ikväll står jag förövrigt och kastar ihop en kaka och en paj. Jag känner att jag blir så rastlöst om jag inte får baka och jag mår toppen av all bakning i köket just nu! Kan inte avslöja mer om kakan och pajen eftersom en ska med till min kompis Catherine imorgon och hon avslöjar inte sin huvudrätt så jag avslöjar inte min efterrätt.

4 mjuka stora tortillabröd eller 8 små

1 gul lök i tärningar
2 vitlöksklyftor i tunna skivor
2 msk olivolja
1 tsk spiskummin
1/2 tsk chilipeppar
1 squash, ca 300 g, i tärningar
2 paprikor i olika färger i tärningar
500 g krossade tomater
2 dl riven ost
1 tsk salt

2-3 dl riven ost till gratinering

1. Fräs gul lök och vitlök i olja tillsammans med kryddorna tills löken är mjuk men inte brun. Blanda ner squash, paprika och tomatkross. Låt allt sjuda samman ca 5 minuter. Tillsätt osten och smaka av med salt. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Fördela fyllningen på bröden. Rulla ihop. Lägg dem på en plåt. Strö över riven ost.
3. Gratinger i mitten av ugnen ca 15 minuter tills osten smält och de är genomvarma. Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar