Matbloggstoppen

söndag 28 februari 2010

Pekannötpaj



Denna paj hade jag med till min kompis Catherine i förra veckan. Den var verkligen en fullträff, mycket god! Det är verkligen supergott med pekannötter. Receptet är taget från denna blogg. Jag får nog för övrig sluta titta på så många andra bak- och matbloggar. Man märker hur många recept som finns där ute som man inte har provat. Jag blir lite stressad av det. Illa nog med alla kokböcker man har med recept i!

Här hemma är sjukfronten oförändrad. Vi är fortfarande dåliga! Det är ju inte klokt. Jag känner mig helt matt och vill egentligen bara ligga och vila...

Pajskal
3 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
3 msk vatten

Fyllning
125 gr smör
2 msk vetemjöl
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg (lätt vispade)
1 tsk vaniljsocker
150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.

Koka upp smör, socker, sirap, vetmjöl, och salt och låt det sjuda i tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.
Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 grader. Låt stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar