Matbloggstoppen

onsdag 24 mars 2010

Chokladformar med hallon



Jag känner mig så himla nöjd med boken "Lättbakat" som jag köpte på bokrean! Jag har visserligen bara provat detta receptet hittills men den är så trevlig att ligga och bläddra i på kvällarna. Det kommer dock komma mer recept ur den boken snart skulle jag tro!

Dessa hallonformar var goda, men det för kort tid i ugnen om man använde frusna hallon vilket jag gjorde. Jag får baka om dem en annan gång, men de lär nog slinka ned som de är också...

100 g smör
2 dl socker
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
2 stora ägg
30 hallon

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret, låt svalna.
3. Tillsätt socker, kakao, vaniljsocker och mjöl i kastrullen. Blanda samman och tillsätt äggen. Rör samman.
4. Fördela smeten i aluminiumformarna.
5. Grädda mitt i ugnen i fem minuter. Lägg tre hallon i varje form, grädda i ytterligare fem minuter. De ska vara lite kladdiga i mitten. Låt kallna och servera gärna med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar