Matbloggstoppen

tisdag 16 mars 2010

Majs, ricotta och cheddar lasagne



Igår lös flitens lampa i mitt kök. Jag bakade två kladdkakor (har tjuvsmakat på båda och de var väldigt goda!), en päron och valnötskaka (bakat förut så den vet jag är jättegod) samt choklad och hallonmuffins. Därför hann jag inte blogga. Ikväll får jag dock ta mig tid och bloggar här om en väldigt god och lätt lasagne jag gjorde för ett par veckor sedan. Fotot var mindre lyckat, det var sambon som var ansvarig för det. Det är även han som är ansvarig för att uppdatera Facebook sidan... Den blir inte uppdaterad så ofta, men är detta något mina läsare känner är nödvändigt? Lämna gärna en kommentar om detta för i så fall får jag jaga på sambon. Vad gillar ni förresten bäst med bloggen (om ni gillar den alls det vill säga!), är det bakningen eller de vegetariska recepten? Tacksam för feed-back!

Receptet på lasangen är taget ur en av Rose Elliots många kokböcker. Hon är guru för vegetariskt matlagning i Storbritannien.

450 g ricottaost
300 g majs
125 g riven cheddar
salt och peppar
9 lasagneplattor
2 satser tomatsås

tomatsås:

1 msk olivolja
1 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
salt, peppar

1. Hetta upp oljan och tillsätt löken. Lägg på ett låg och stek på svag värme i tio minuter tills löken är mjuk men inte brun.
2. Tillsätt vitlök och stek ett par minuter till. Häll i tomaterna.
3. Koka upp och låt sjuda i ca 15 minuter tills såsen har tjocknat.
4. Smaka av med salt och peppar.

Lasagne

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda ricotta med majs och hälften av osten. Salta och peppra.
3. Häll lite av tomatsåsen i botten på en ugnsfast lasagneform. Lägg en omgång lasagneplattor ovanpå såsen. Lägg i halva satsen ricottablandningen. Varva med en omgång plattor till och häll lite mer tomatsås på. Varva med en omgång ricottablandning och plattor till. Häll på resten av tomatsåsen. Strö över resten av osten.
4. Grädda i ugnen i 30-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar