Matbloggstoppen

fredag 5 mars 2010

Surdeg




När jag pluggade för en herrans massa år sedan så bakade jag en del på surdeg. Nu på senare tid har jag helt plötsligt börjat tycka att det känns jobbigt och pretentiöst med surdeg. Så därför tvingade jag mig själv häromveckan att sätta en deg. Det är inte jobbigt och nu har jag kommit över det mentala hindret! Plus att det ligger flera surdegar i frysen och väntar på mig.

Receptet är taget från mjölpåsen.

Dag 1

1 dl vatten, 40 grader
1 dl grovt rågmjöl

Blanda vatten och mjöl i en rostfri bunke. Täck med handduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i tre dygn och rör om varje dag.

Dag 4

Tillsätt

1 l vatten, 40 grader
1 l grovt rågmjöl

Blanda till lös deg. Låt stå i ett dygn i rumstemperatur

Dag 5

Dela degen i 10 bitar och lägg i plastpåsar. Kan förvaras i frys i ett år och i kylskåp i fem dygn.

1 kommentar:

  1. http://www.channel4.com/food/on-tv/glamour-puds/index.html

    Titta pa recepten har!!

    SvaraRadera