Matbloggstoppen

söndag 18 april 2010

Bailyes chocolate chip cookies




När vi var i England över påsken åt vi vansinnigt goda chocolate chip cookies med smak av Baileys en dag. Jag köpte dem i ett kakstånd som står och säljer stora goda chocolate chip cookies på köpcenter och liknande i England. Eftersom jag ständigt är på jakt efter det perfekta chocolate chip cookie receptet googlade jag genast på detta för att se vad jag hittade. Fann endast ett på svenska på www.matklubben.se. Kakorna var ok, men kom inte i närheten av vad jag var ute efter varken smakmässigt eller utseendemässigt. Jag får väl leta vidare... Tacksam för tips!

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
3 msk Baileys
Ca 100 g mörk choklad

Slå på ugnen på 175 grader.
Rör ihop smör och socker till en smidig smet. Blanda alla torra ingredienser i en påse eller bunke.
Häll ner sirap och Baileys i smör-sockret och rör gradvis ner mjölblandningen (ta väldigt lite i taget, annars är det svårt att få en smidig smet,. Det går att lägga ut smeten på mjölat bakbord och knåda den lit.
Nu grovhackar du chokladen och rör sist ner den i smeten. Rulla små bollar av smeten som du plattar ut på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda ca 12 minuter, mer om du gör större cookies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar