Matbloggstoppen

söndag 25 april 2010

Butterkaka



Det är svårt att slå hembakade bullar. Inte det första jag väljer när jag är på café men mina egna hembakade bullar är toppen om jag får säga det själv! Här gjorde jag en butterkaka. Grundreceptet är taget ur Sju sorters kakor, men jag fyllde den med vaniljkräm istället för kanelfyllning som originalreceptet sade.

75 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1/4 tsk salt
1/2 dl socker
1 ägg
ca 9 dl vetemjöl

Fyllning:
2,5 dl vaniljkräm

Pensling:
1 ägg

Ganering:
smält smör och strösocker

Smält smöret. Häll på mjölken och ljumma till 37 grader. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker, ägg och arbeta in mjöl så att degen blir smidig. Låt jäsa i 40 minuter. Ta upp degen på bakbordet och knåda den blank. Kavla ut degen till en rektangulär kaka. Bred på vaniljkrämen. Rulla ihop den som en sockerkaka och skär den i 4-5 cm breda bitar. Ställ dem rätt glest i en smord rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek. Pensla med ägg. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna. Pensla med smält smör och strö över socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar