Matbloggstoppen

måndag 12 april 2010

Chokladsnittar



Jag gav Emma ett exemplar av "Konditorns bästa" innan hon flyttade tillbaka till England för jag tycker att den kakboken ska man som bakintresserad bara inte vara utan. Receptet för dessa oerhört goda kakor hade Emma tagit därifrån. Det var först när jag insåg att vi nästan ätit upp allihopa som jag fick stoppa Emmas sambo från att ta sista tuggan så jag fick lägga upp kakan på ett fat och ta ett kort till bloggen.

100 smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
1 1/2 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 msk kakaopulver
1 tsk bakpulver
1 dl grovt hackad sötmandel

Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägget och arbeta in det. Rör ner mjöl, vaniljsocker, kakaopulver och bakpulver och blanda väl. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, strö över den hackade mandeln. Grädda i 175-200 grader i ca 10 minuter. Skär kakan i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar