Matbloggstoppen

måndag 12 april 2010

Krämig paprikasoppa



Jag saknar min kompis Emma som bor i England jättemycket. Hon och jag älskar att bjuda varandra på mat och sedan ligga och bläddra i kokböcker och prata om mat och kakor. Det är den enda kompisen jag har som verkar vara intresserad av det.

Nu när vi var i England fick vi möjlighet att hälsa på henne och givetvis gick besöket i matens tecken. Vi har flera kokböcker som vi besitter ett exemplar av båda två men trots detta är det olika mat vi bjuder varandra på och lagar. Det är lite kul. Detta recept tänker jag dock göra. Supergod paprikasoppa ur Ulriksdalskokboken som Emma bjöd på när vi kom fram rätt så sent på kvällen.

1 gul lök
4 röda paprikor
2 msk olja
1 l vatten
1 dl vitt matlagningsvin
2 msk grönsaksfond
2 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
2 knivsuddar paprikapulver
2 dl majskorn
2 krm torkad timjan

Hacka löken och strimla paprikorna, fräs dem i olja i en kastrull tills paprikorna blivit mjuka. Tillsätt vatten, vin, fond, pressad vitlök och krydda med salt, peppar och paprikpulver. Koka upp. Tillsätt majs och timjan och koka ihop i några minuter. Kör i mixer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar