Matbloggstoppen

måndag 10 maj 2010

Nötsnitt



Det senaste tillskottet till mina kokböcker är "Allas bästa bakbok". Fick ett mail med en förfrågan om jag ville köpa den och eftersom jag vet att damtidningar har vansinnigt bra kakrecept tackade jag givetvis ja till detta. Första receptet jag provade var dessa goda nötsnitt. Det enda var att receptet sade att man skulle grädda med snittytan uppåt i ytterligare några minuter. Det funkade inte alls för mig, jag hade kanske skurit dem lite för brett? Jag fick grädda lite extra istället och de blev goda i vilket fall som helst.

150 g mjukt smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 ägg
150 grovhackade nötter
5 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

1. Rör socker, smör och sirap poröst. Blanda i ägget och nöthacket.
2. Tillsätt mjöl med bakpulver och vaniljsocker. Arbeta samman till en deg. Forma fem rullar och lägg på bakpappersklädd plåt.
3. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 12-15 minuter. Skär längderna i sneda bitar medan de är lite varma. Lägg dem med snittytan uppåt och grädda ytterligare 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar