Matbloggstoppen

torsdag 9 december 2010

Apelsinbrownies/Brownies



Det finns några recept som det cirkulerar hur många versioner av som helst. Exempel på detta är morotskaka, chocolate chip cookies och brownies. Eftersom jag gillar alla tre så testar jag en hel del sådana recept. Här har jag hittat det hittills bästa receptet på brownies! Känner mig helt glad! Ibland är de alldeles för söta, det nästan gnisslar när man sätter i tänderna i dem och så tycker jag inte att de ska vara.

Receptet är taget ur ”Lättbakat” och jag gjorde den mer ”juliga” versionen av att använda mig av apelsin och utesluta nötter. Utesluta nötter var kanske inte ”juligt” men sambon är lite motståndare till nötter så ibland får man vara snäll mot honom.

200 g smör

200 g mörk choklad (använde Odense 56 %)

150 g hackade valnötter eller hasselnötter

4 ägg

3 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen i bitar och låt den smälta med i smöret.
  3. Rosta gärna nötterna i ugnen eller torr stekpanna så smakar de mer.
  4. Vispa ägg och socker.
  5. Blanda 100 g av nötterna, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i äggvispet. Tillsätt smör- och chokladblandningen.
  6. Häll smeten i en ugnslångspanna klädd med bakplåtspapper. Strö över resten av nötterna.
  7. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska inte vara torr i mitten.

Apelsinbrownies:

Blanda ner finrivet skal av två apelsiner i smeten. Uteslut eventuellt nötterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar