Matbloggstoppen

tisdag 21 december 2010

Konditorns hallongrottor


En av mina favoritkakor är Hallongrottor. De har jag gillat ända sedan jag läste om Alfons Åberg som tjuvåt alla hallongrottorna och kusinerna inte fick några.

Här har jag provat ett nytt recept. Har hört så mycket om att det blir så mycket bättre med vaniljsåspulver. Det vet jag inte om jag tyckte. Det blev goda, men mitt vanliga recept är också mycket bra. Rent generellt är det nog svårt att misslyckas med dessa små godingar! Gräddade dem i gröna formar för att förhöja julkänslan och stoppade sedan in dem i en cellonfanpåse (vilken bra uppfinning det är!) och satte en juletikett på. De som blir över får jag ha alldeles för mig själv, sambon gillar inte sylt.

Receptet är taget ur den förträffliga ”Konditorns bästa” (nej, jag har inte provision på varje ex som säljs!).

4 ½ dl vetemjöl

250 g smör

1 ½ dl socker

1 dl vaniljsåspulver, kallrörd

1 ½ tsk bakpulver

1 ½ dl hallonsylt till fyllning

Blanda mjöl och smör till en gryning blandning. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop till en deg. Rulla ut degen i två längder, ca fem cm i diameter, och skär dem i ca 30 bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt i pappersformar. Gör en grop i mitten och fyll dem med sylt. Grädda kakorna i 200 grader ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar