Matbloggstoppen

onsdag 15 december 2010

Pepparkaksbiscotti



När jag hade gjort dessa biscotti tänkte jag först inte ens lägga ut dem på bloggen. Tyckte att de var lite smaklösa. De vann dock väldigt mycket på att stå till sig i några dagar och nu tycker jag att de är riktigt goda. De är så fina i mitt kök där de står i en stor burk också. Ser ut som värsta inredningsdetaljen!

Receptet är taget ur ”Vinterns söta” av systrarna Eisenman. Har alla deras kakböcker och denna är faktiskt den sämsta tycker jag. Å andra sidan så är jag inte så mycket för att göra eget godis själv, och där ligger själva tyngdpunkten.

Ca 40 skorpor

100 g rumsvarmt smör

2 dl socker

3 ägg

7-8 dl mjöl

2 tsk malen ingefära

2 tsk malen kanel

½ tsk malen kryddnejlika

3 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

½ tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt dem och rör smeten till en slät deg. Rulla ut degen till tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längderna i ca 15 minuter. Ta ut plåten ur ugnen och stäng av värmen. Skär längderna på snedden i ca 2 cm breda bitar. Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra. (Fast det funkade inte för mig. Slutade med att jag fick sätta på ugnen på låg temperatur och eftergrädda dem lite, annars blev de inte torra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar