Matbloggstoppen

onsdag 19 januari 2011

Blåbärspaj




När man sitter med en liten bebis och folk vill komma på besök är man så fräck att man ber gästerna fixa lunchen. För att inte få så dåligt samvete så man i alla fall värdinna nog att se till att det bjuds på en god efterrätt. Då letar man upp något superenkelt som inte tar mer än fem minuter att kasta ihop så att man lätt skulle kunna lämna över jobbet till gästen om man behöver amma.

Ovanstående var helgens scenario när min kompis Catherine kom över med sin familj. Faktiskt behövde ingen annan ta över pajbakandet, utan lillkillen var nöjd i sin pappas knä. Jätteenkelt recept och gott också. Taget ur "Konditorns bästa".

3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
175 g smält smör
ca 250 g blåbär

Blanda de torra ingredienserna i en skål, tillsätt det smälta smöret och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en pajform så den går en bit över kanten. Strö över blåbären och sockra efter smak (jag lade till lite potatismjöl också eftersom jag använde frysta bär). Grädda pajen i 225 grader i 20-25 minuter (kanterna blev något brända i min ugn, nästa gång sänker jag nog till 200 grader).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar