Matbloggstoppen

tisdag 15 februari 2011

Vita chokladmuffins med hallon



Lånade "Fler kladdkakor" av Mia Öhrn på biblioteket och kommer att baka några av kakorna innan jag lämnar tillbaka boken. Dessa var perfekta att baka tillsammans med min dotter som sedan bestämde att de ska sparas till kusinerna kommer. Det var bara till att frysa ned dem. Fast först smakade jag förstås på en, jag vill ju inte att kusinerna ska äta muffins som inte är goda. De var goda, men jag kände att citronsmaken kanske var lite överflödig? Den tog ju över smaken av vit choklad...

100 g smör
150 g vit choklad
2 ägg
1 dl strösocker
Finrivet skal av 1 citron
1 ½ dl vetemjöl
1 krm salt
ca 1 dl hallon (jag tog 2 hallon i varje muffins)

Smält smöret i en kastrull på spisen. Dra kastrullen från värmen och bryt chokladen i mindre bitar. Rör tills chokladen smält.

Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och citronskalet. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten och därefter mjölet blandat med salt. Rör till en jämn smet och fördela smeten i muffinsformar, 12 st.

Tryck ner hallon i varje form och grädda i mitten av ugnen i 200º i ca 12 minuter. Låt muffinsarna svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar