Matbloggstoppen

fredag 11 mars 2011

Födelsedagstårta till svärmor



Födelsedagstårtan till svärmor fick bli en blandning av två bloggar. Först började jag med Kryddburkens "Chokladtårta till alla hjärtans" när jag förfärad upptäckte att jag inte hade tillräckligt med mörk choklad. Jag har alltid det hemma men har bakat en hel del det sista så jag hade dålig koll på lagret. Istället gick jag till Kalasgott och tog hennes vita chokladfrosting. Jag drog också ned på vaniljkrämen i fyllningen och lade till lite hallonsylt också för extra sötma!

Kakan blev mycket god och uppskattad! Kul att göra något annorlunda, tycker alltid jag håller på med prinsesstårta så fort det ska serveras tårta. Det är alldeles för många som har prinsesstårta som favorittårta :).

200 gram mörk choklad
200 gram smör
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
3 ägg

Bryt chokladen i en skål och tillsätt smöret. Värm i micron och rör om så all chokladen smälter. (det går också att värma över vatten). Låt chokladen svalna något. Tillsätt resten av ingredienserna i chokladssmeten och blanda väl. När allt är blandat rör kraftigt så du får en riktigt fin, slät smet. Smörj en ugnsfast form. Lägg gärna ett bakplåtspapper i botten. Grädda i 175 grader ca 35-40 min. Låt kakan svalna något i formen innan du vänder den upp och ner på ett bakplåtspapper. Dela den i två lager. Fyll med vaniljkräm.

Jag använde 3 dl färdig vaniljkräm. Bredde också på någon dl hallonsylt.

Vit chokladfrosting:

100 g mjukt smör
2 dl florsocker
300 g färskost
150 g smält vit choklad

Vispa smör, socker och ost fluffigt. Rör ned chokladen och vispa lite till. Spritsa på tårtan.


2 kommentarer:

  1. vilken storlek form använder du för att baka tårta?

    SvaraRadera
  2. Det beror på vad det är för tårta. Denna är en hjärtformad form på vad jag skulle tro 26 i diameter om den hade varit rund. Tårtor som jag vill ha högre bakar jag i 20 cm. Men oftast är det den större formarna jag använder.

    SvaraRadera