Matbloggstoppen

tisdag 1 mars 2011

Tomat och linssoppa med thaismak



Detta recept har legat i min receptbok i evigheter och jag har inte testat det. Det ångrar jag riktigt nu. Kvalificerar sig direkt på min topp tre lista över goda soppor. Det var helt otroligt gott med den thailändska smaken på soppan. Linssoppa är ju jättenyttigt så receptet kan inte bli bättre! Orginalet är taget från www.dn.se men jag ändrade proportionerna något. Jag använde koriander, men hade man haft thaibasilika så hade det nog smakat ännu mer thailändskt.

1 gul lök
2 vitlöksklyfta
1 burk tomatkross, ca 3 dl
2 msk sweet chili
2 limeblad eller 1 citrongräs
2 tärning grönsaksbuljong
6 dl vatten
2 dl röda linser
salt efter smak
färsk koriander eller basilika

Hacka gul lök och vitlök, fräs med limeblad eller halvkrossat citrongräs i olja. Häll på tomatkross, sweet chili och stek ihop några minuter.

Tillsätt vatten, buljongtärning och röda linser och låt småkoka 10-15 minuter. Ta upp limeblad eller citrongräs ur soppan.

Smaka av med salt och strö över korianderblad eller grovhackad basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar