Matbloggstoppen

torsdag 28 april 2011

Baljväxtbullar




Detta bröd kommer jag baka fler gånger! Lilltjejen är inte speciellt förtjust i baljväxter vilket jag tycker är synd. Däremot äter hon gärna macka. Då blir det toppen med detta bröd! Det var jättegott. Jag bytte ut torrjästen mot vanlig jäst och denna gången använde jag kikärter, men jag kommer att gå igenom fler baljväxter än så.

250 g linser (röda eller bruna), sojabönor eller kikärter
ca 41⁄2 dl vatten
1 påse torrjäst
3 tsk salt
1⁄2 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7–8 dl Vetemjöl special

Låt konserveringsspadet rinna av, skölj linserna/ bönorna/ärterna i vatten, blanda dem med 2 dl vatten och finfördela i mixer eller med mixerstav till en slät massa. Rör ner resten av vattnet (det ska bli 7 dl totalt), häll blandningen i en kastrull och värm till 42 grader (använd gärna termometer).

Häll jästen i en bunke, tillsätt det mixade och fortsätt med salt, olja, sirap och rågsikt. Arbeta in 4 dl vetemjöl, fortsätt med mer mjöl och arbeta degen tills den släpper från bunkens kant. Täck över och låt den jäsa i en halvtimme.

Vält upp degen på mjölat bakbord, arbeta den lätt och dela den på mitten. Rulla ut delarna till längder, skär dem i sex bitar vardera och rulla ut till bullar. Lägg dem på plåtar täckta med bak- plåtspapper och låt dem jäsa i en halvtimme. Grädda dem i 225 graders ugnsvärme i en kvart, mitt i ugnen (limpor i nedre delen av ugnen, 175 graders värme, i ungefär 25 minuter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar