Matbloggstoppen

fredag 8 april 2011

Grön wok med nudlar



Ibland är det jätteenkla också jättegott. Detta bjöd jag min kompis Catherine på för någon vecka sedan (innan bebisen kom ut!). Det enda var när jag stod där och skar upp broccolin att Catherine sade "ska du ha det i woken?". Jag fick skämmas, Catherine tål nämligen inte broccoli, och det glömmer jag varje gång jag bjuder henne på mat. Vet inte hur många gånger jag har serverat broccoli åt den stackarn. Ska jag någonsin lära mig? Anledningen till att jag alltid glömmer det tror jag är att hon inte är kinkig i maten i övrigt. Tja, utöver att hon inte gillar indiskt och avskyr koriander förstås. I vilket fall som helst bytte jag ut broccolin mot en zucchini istället. Det hade säkert varit jättegott med tofu i också. Receptet är taget från www.dn.se och är för två personer.

1 liten paprika
1 liten purjolök
100 g broccolibuketter
100 sockerärter
1/2 msk finhackad ingefära
1 msk sweet chilisås
1 1/2 msk japansk soja
100 g nudlar
cashewnötter

Strimla paprika och purjo. Tina broccoli och sockerärter i kokande vatten. Dela i mindre bitar.

Koka nudlarna.

Hetta upp olja i wokpanna. Lägg i ingefära, paprika och purjo. Stek på hög värme i några minuter. Tillsätt broccoli och sockerärter. Stek några minuter.

Häll på soja och sweet chilisås. Lägg i nudlarna och blanda. Smaka av och salta eventuellt. Strö över cashewnötterna.

5 kommentarer:

  1. Det var jättegott! Tur att jag såg när du höll på med broccolin:)! Hoppas vi kan ses snart! Kanske nästa helg? Kram

    SvaraRadera
  2. Det var jättegott! Tur att jag såg när du höll på med broccolin ;) ! Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, vi vill gärna se ny bebis!

    SvaraRadera
  4. Jag fastnade för denna rätt men skippade vissa ingridiennser som jag inte tycker om och lade till champinjoner, tofu, örtsalt, och bjöd min sambo,Emil och en kompis på det igår och allt tog slut. Som sagt en mycket god och lätt rätt! Trevlig helg! /Frida

    SvaraRadera
  5. Då antar jag att du uteslöt ingefäran! Trevlig helg på er också!

    SvaraRadera