Matbloggstoppen

torsdag 5 maj 2011

Broccoli- och svamprisotto



En god risotto är aldrig fel! Jag blev så besviken på ostronskivling när jag använde det för första gången för ett par veckor sedan att det fick bli vanlig hederlig champinjon till detta recept. Denna bjöd jag på när min pappa och hans sambo var här. De två människor fick lära sig något nytt, de hade aldrig ätit riktig risotto. Bara vad jag kallar "skolmatsbespisningsversionen" när man blandar kokt ris med grönsaker och annat. Nej, så görs inte riktig risotto... Receptet är taget från www.ica.se.

250 g broccoli
100 g ostronskivling eller champinjoner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja eller olivolja
4 dl avorioris
10 dl grönsaksbuljong (tärning eller fond + vatten)
2 dl riven parmesan- eller västerbottensost 2 tsk färsk timjan

Skölj, ansa och skär broccolin i små bitar. Spara några broccoliblommor. Ansa svampen och skär den i bitar. Skala och hacka lök och vitlök.
Hetta upp oljan i en panna och fräs löken. Lägg i broccolihack och svamp och rör om. Häll på riset och låt det fräsa med någon minut. Späd med buljong, lite i taget, och låt riset suga upp all buljong innan mer hälls i. Koka riset ca 18 min. Det ska bli mjukt och krämigt. Koka under tiden broccoliblommorna i lite lättsaltat vatten 2-3 min. Rör ner osten i risotton och smaksätt med timjan, salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Wehej!
    Kokar du inte in med lite vitt vin?
    Emma

    SvaraRadera
  2. Jag följer alltid receptet. Om det inte säger vitt vin då använder jag inte det!

    SvaraRadera