Matbloggstoppen

onsdag 11 maj 2011

Vegetarisk moussaka




Här har vi ett perfekt exempel på varför jag är en receptslav. Någon har faktiskt kommit på ett bra recept och då tycker jag inte man ska börja krångla med det. Jag och min kompis Emma gjorde denna rätten för ungefär fem år sedan. Vi tyckte att den kändes "fel" och tillsatte en burk krossade tomater också. I min receptbok har jag skrivit "inget speciellt". Så när jag gjorde om denna rätt hade jag inga större förhoppningar, ville mest kolla om den. Ansträngde mig inte för någon bra bild. Det skulle jag ha gjort, för det blev riktigt bra! Nu kommer jag fortsätta med detta recept, men göra den som den var tänkt. Har dessvärre ingen aning om var jag tagit receptet.

500 g aubergine
150 g fint skuren purjo
300 g skivade tomater
3 finhackade vitlöksklyftor
några kvistar finhackade färsk timjan
75 g smulad feta
50 g riven ost
olja
salt

Skiva auberginen centimetertjockt på snedden. Lägg i en bunke och strö över slat. Blanda om och låt stå en timme. Skölj och klappa torrt med hushållspapper.

Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp olja i en panna. Stek auberginen nästan mjuk. Klappa torra med hushållspapper.

Varva aubergine, purjo och tomat i en ugnsfast form. Strö timjan, vitlök och feta mellan varven.

Strö över riven ost och grädda i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar