Matbloggstoppen

söndag 19 juni 2011

Currydoftande linsbiffar med yoghurtraita



Dessa biffar var väldigt goda i smaken, men något lösa i konsistensen. Vet inte hur jag ska komma runt det nästa gång? De höll i hop bra när jag stekte, men jag hade gärna velat haft lite mer tuggmotstånd i dem. Ni får ingen bild på raitan här, för den glömde jag faktiskt att göra. Har dock gjort den förut och den är jättegod men lite stark med rödlöken. Vad som skymtar i bakgrunden är istället en lasagne. Glömde ta kort häromdagen så jag fick ta kort när vi åt detta som rester istället. Recepet är taget från norrmejerier.se och bortser man från raitan så är receptet veganskt.

4 stora potatisar

4 dl röda linser

1 liter grönsaksbuljong

1–2 msk vetemjöl

2 tsk curry

1 tsk spiskummin

1 tsk finskuren färsk chili eller

1 krm chilipulver

1 dl finhackad färsk koriander eller

1 tsk torkad

salt och peppar


Yoghurtraita:

2 dl Matlagningsyoghurt eller Naturell Yoghurt

1–2 dm gurka

1 liten rödlök

1 tomat

1 pressad vitlöksklyfta


Skala potatisen och dela den i fyra bitar. Skölj linserna och lägg dem i en kastrull tillsammans med potatis och buljong. Koka på svag värme tills potatis och linser är mosiga. Häll av kokspadet och spar det. Mosa potatis och linser grovt med gaffel eller stavmixer. Späd med kospadet eftersom tills moset blir slätt. Rör ned 1–2 msk mjöl för binda moset och få smeten riktigt tjock. Rör ned alla kryddor. Smaka av med salt och peppar. Forma små biffar och stek dem i smör på svag värme. Finhacka grönsaker och lök och rör samman med yoghurten. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar