Matbloggstoppen

onsdag 15 juni 2011

Havrebollar för vuxna



Chokladbollar är för barn tycker jag. Men dessa godsakerna gör jag gärna igen! Kändes som de var jättenyttiga eftersom det inte var något smör i dem. Jag satt och tänkte på vad som var i dem och det kändes ungefär som det var samma ingredienser som i havregrynsgröt och det är ju jättenyttigt! Rekommenderar dock att man äter dem färska, fast det fungerade att frysa in dem också. Sedan gjorde jag en sats till där jag bytte ut Cointreau mot Baileys. Det var nästan godare. Receptet är taget ur en gammal Femina tidning.

100 g kesella
1 dl strösocker
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
2 msk cointreau
Till garnering:
kokosflingor
hackad mandel

Rör samman kesella och socker. Tillsätt kakao, vaniljsocker, havregryn och cointreau och blanda väl.

Forma smeten till 30 bollar som du rullar i kokosflingor eller mandel. Havrebollarna ska förvaras svalt i burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar