Matbloggstoppen

fredag 17 juni 2011

Kikärtscurry



Varje gång jag äter indiskt undrar jag alltid varför jag inte äter det oftare, typ varje dag? Indisk mat är så himla gott! Det är så tacksamt för det vegetariska (veganska) köket också. Allra bäst kommer baljväxterna till sin rätt med indisk kryddning tycker jag. Detta var perfekt vardagsmat, receptet är taget från någon engelsk hemsida som jag inte har någon källhänvisning till. Jag åt mina med mango chutney, jag älskar mango chutney! En av anledningarna till varför jag älskar indisk mat är faktiskt mango chutney.

2 burkar kikärter
2 msk olja
2 hackade lökar
2 krossade vitlöksklyftor
5 cm ingefära, riven (skulle vara 10 cm men jag fegade)
1/2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1/2 tsk malen koriander
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk salt
1 burk krossade tomater
lite garam masala

1. Stek lök och vitlök tills de har blivit karameliserade.
2. Tillsätt salt, spiskummin, koriander, gurkmeja och chilipulver. Stek i en minut. Tillsätt tomater och låt sjuda tills det tjocknar.
3. Tillsätt kikärter. Mosa några - då blir såsen lite tjockare. Låt puttra i fem minuter.
4. Tillsätt ingefära och garam masala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar