Matbloggstoppen

fredag 10 juni 2011

Kokoskaka



Ni har väl inte missat hur förtjust jag är i "Konditorns bästa"? Återigen, jättebra kakbok! Därifrån kommer receptet på denna mycket goda kokoskaka. Jag är inte så överförtjust i kokos, även om jag känner att man generellt kan dela in befolkningen i fantaster och sådana som ogillar. Jag är inte fantast, men jag ogillar det inte heller. Denna kakan går det dock lätt ner fler bitar av!

1 1/2 dl strösocker
200 g smör
1 äggula
3 1/3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

3 äggvitor
2 dl socker
3 dl kokosflingor

Rör socker och smör poröst. Tillsätt äggulan. Blanda ner mjöl och bakpulver. Tryck ut degen i botte på en rund form, 25 cm i diamter. Vispa vitorna till hårt skum och vispa ner sockret gradvis. Vänd ner kokosen. Bred fyllningen över botten. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter. Passa upp så den inte blir för mörk, täck i så fall med folie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar