Matbloggstoppen

tisdag 7 juni 2011

Pariserbullar med vaniljkräm



För att folk ska förstå vilka bullar jag pratar om brukar jag alltid kalla dessa "snorbomber". Folk verkar emellertid inte förstå vad jag menar då heller, så jag får alltid förklara att det är bullarna med vaniljkräm i. Säger man vaniljbullar tror dock folk att man menar kanelbullar fast med vaniljsmak.

I vilket fall som helst har jag försökt att baka dessa några gånger med dåligt resultat. När jag köpte tidningen "Hembakat" så skrek de ut från sidan "baka oss!". Jag gav receptet en chans och herregud vad goda de blev! Om man frågar mig alltså. Lilltjejen tyckte att de var "lite äckliga" och sambon tyckte inte att fyllningen smakade något. Jag var dock supernöjd! Tog sedan ut en prenumeration på tidningen.



125 g smör
3 dl standardmjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1/2 tsk malen kardemumma
9 dl mjöl

2 dl vaniljkräm

50 g smält smör
strösocker

1. Smält smör och värm mjölk till 37 grader. Ställ ut bullformar på ugnsplåtar.
2. Smula ner jäst i en bunke. Lös upp med vätskan och rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl.
3. Arbeta degen smidig. Jäs i 40 minuter.
4. Gör vaniljkrämen.
5. Dela degen i två delar. Kavla ut den del i taget till en platta på 24 x 36 cm. Skär ut 24 rutor på varje platta.
6. Lägg en klock kräm på varje rektangel.
7. Nyp ihop varje ruta runt fyllningen och vänd bullarna med skarven neråt i formar.
8. Låt jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
9. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7-8 minuter.
10. Låt svalna något och pensla med smält smör och doppa i strösocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar