Matbloggstoppen

tisdag 28 juni 2011

Rofans vardagsbröd



Inte helt bra bild detta för att visa världens godaste bröd. Nu när jag dock skulle ta en bild till inser jag att sambon har satt i sig det sista av limpan. Detta är en av mina stora favoriter. Tyvärr tar det lite tid att göra, därför bakar jag det inte så ofta som jag egentligen skulle vilja äta det! Receptet är taget från "Kärlek, oliver och timjan", en superfin kokbok. Den har jag gett bort i present till båda mina systrar och min mamma.

2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön (kan uteslutas)
1 dl havre- eller vetekli
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk salt
5 dl kokhett vatten

rör ner:
1/2 paket (= 25 g) jäst upplöst i 2 dl ljummet vatten

tillsätt:
10 dl vetemjöl (kanske lite mindre)
+ 2-3 dl vetemjöl till utbakningen


Mät upp rågmjöl, linfrö, kli, solrosfrö och salt i en bunke. Slå över 5 dl kokhett vatten och rör om. Låt stå 1-2 timmar.


Rör sedan ut jästen i ljummet vatten och blanda ner i bunken. Tillsätt vetemjöl. Arbeta ihop degen och låt den jäsa med en handduk över bunken 1 timme.

Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet. Tippa ut den jästa degen och knåda igenom den med lätta tag och mjölade händer.

Forma degen till tjock rulle och lägg den på pappersklädd plåt. Jäs cirka 30 minuter.
Grädda först brödet i 250° i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150° och grädda i ytterligare 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar