Matbloggstoppen

lördag 11 juni 2011

Smulpaj med squash och oliver



Jag har aldrig förr ätit matpaj i form av smulpaj. Eftersom lilltjejen är så himla förtjust i oliver så gav jag mig på detta recept, taget från 100 goda gröna rätter. Som vanligt en lyckträff! Lilltjejen åt med god apitit trots att det var stora bitar av lök i pajen. Jag ljuger förresten alltid för henne när hon frågar "är detta lök". Svaret är alltid nej trots att hon för det mesta lyckas identifiera lökbitarna. Varför har hon förresten fått för sig att lök inte är något gott? Herregud så tam maten skulle vara om man inte hade lök i den!

2 gula lökar i skivor
2 msk smör eller margarin
1-2 squash, ca 700 g, i tärningar
2-3 dl urkärnade svarta oliver i skivor eller bitar
2 msk kapris
1 dl hackad persilja
1 tsk salt

Smuldeg:
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl riven stark ost, gärna parmesan eller västerbotten.
100 g smör

1. Fräs löken tills den blir mjuk (ej brun). Skär oliverna i bitar. Mät upp 2-3 dl - mängden beroende på sältan hos oliverna.

2. Tillsätt squash, oliver, kapris och persilja. Rör om och smaka av med salt. Låt fräsa ca 5 min eller tills squashen är nästan mjuk. Lägg blandningen i smord form. Sätt ugen på 225 grader.

3. Blanda samman mjöl, ost och margarin till en smulig massa. Strö den över fyllningen.

4. Grädda pajen i mitten av ugnen 25-30 min tills pajen fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar