Matbloggstoppen

måndag 13 juni 2011

Västerbottenostpaj



Jag tycker det verkar som alla tjatar om västerbottenost. Den osten är alltid med i svenska matlagningsprogram. Jag trodde att jag aldrig hade ätit det så jag köpte en bit. När jag smakade på den så insåg jag att jag visst hade ätit den. Jag tyckte den var överreklamerad. Så helt plötsligt satt jag med en bit ost som jag inte visste vad jag skulle göra med. Tja, då får jag väl göra paj då. Den var god, men herregud vilken kaloribomb! Kanske passar sig som en tunn skiva till förrätt. Jag skriver bara ner fyllningen. För snart kommer inlägget om det perfekta pajskalet!

  • 4 ägg
  • 2,5 dl grädde
  • 3 dl riven västerbottenost
  • salt
  • svartpeppar
Vispa samman ägg, mjölk och riven ost. Slå stanningen i pajskalet och grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Känn i mitten om stanningen stannat. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig, täck med folie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar