Matbloggstoppen

söndag 12 juni 2011

Zucchinikaka



Jag älskar att prata matminnen! Det som man så starkt förknippar med vissa personer. Min farmor gjorde de vackraste bullarna, de godaste köttbullarna och världens godaste squashkaka. Dessutom hade hon alltid massor av småkakor hemma som inte gick av för hackor de heller! När farmor dog så tog jag hennes handskrivna receptböcker och hoppades att jag satt på världens receptskatt. Tyvärr var läslig handstil inte farmors starkaste sida och det enda recept som faktiskt är läsligt är squashkakan.

Nu har ni blivit helt lurade att tro att detta recept är farmors. Det är det inte. Det har jag inte testat ännu. Detta tillhör www.ica.se. Det kan alltid vara bra att läsa igenom läsarkommenterarna innan man gör receptet. Där stod det nämligen skrivit att man kunde halvera mängden olja. Det gjorde inte jag och den blev mycket flottig. För att kompensera den oljiga känslan rörde jag ihop lite philadeliphiaost och florsocker och lade som en glasyr också. Då fick man helt plötsligt äta den med sked och tänkte inte på att den var flottig!

3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 msk kanel
1 msk malen kardemumma
1 msk bakpulver
3 dl solrosolja (nästa gång kommer jag halvera den mängden!)
3 dl grovriven zucchini
1 dl grovt hackade valnötter

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl med övriga torra ingredienser och rör ner i äggsmeten tillsammans med olja, zucchini och nötter.

Häll i en smord och bröad form ca 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader i 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar