Matbloggstoppen

lördag 20 augusti 2011

Chokladmuffins



Detta recept fick jag av min kompis Catherine. Riktigt smaskiga var de. Hon hade dock inte fått antalet ägg av den personen som hon fått receptet från så hon chansade på tre. Nästa gång gör jag nog om dem med två, jag tyckte att de blev lite för toppiga. Fast när jag åt dem hemma hos Catherine så var de inte toppiga alls, får nog kolla med henne vad hon gjort annorlunda.

150 g smör
2 dl socker
2 eller 3 ägg?
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
150 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Skär smöret i små bitar och rör det mjukt och poröst med sockret. Blanda i äggen, ett i taget. Tillsätt mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten. Blanda i de hackade chokladbitarna. Fyll i stora muffinsformar ända upp och grädda i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar