Matbloggstoppen

onsdag 31 augusti 2011

Hallongrottor



Mitt bästa recept på hallongrottor är detta. Jag vet att fler av er föredrar det recept som finns med marsanpulver i, men jag tycker att dessa är helt underbara. Då finns det ingen anledning att krångla till det! En av mina favoritkakor i kategorin "småkakor" är hallongrottor. Men det ska vara mina hemgjorda! Ingen aning om var receptet kommer ifrån. Ett tips att fördubbla receptet, det blir lite för få av dessa godingar.

125 g smör
3/4 dl ocker
2 dl mjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver (nästa gång drar jag nog ner till 1/2)
ca 1 dl fast hallonsylt

Värm ugnen till 200 grader. Rör smör och socker poröst. Blanda i mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rulla till kulor och lägg i formar på plåt. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka ner lite sylt. Grädda i 10-12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar