Matbloggstoppen

torsdag 22 september 2011

Aprikosbrownies



Jag har tidigare bloggat om ett jättebra browniesrecept. Här kommer ett till. Supergoda brownies, jag blev helnöjd med dem. Hade med dem till jobbet som tack för presenterna min son fick när han föddes. Jag drog dock ner mängden socker något. Inget jag gör i normalfall, men brownies är ofta så söta att de bara smakar socker. Jag hade istället 2 1/2 dl socker. Receptet är taget från Allas bästa bakbok.

100 g mörk choklad
125 g smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 stora ägg
1 1/2 dl mjöl
3 msk kakao
1 krm salt
2 dl valnötter
5 torkade aprikoser, delade i mindre bitar.

1. Smält chokladen i micron. Rör smör och socker poröst, tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggen, ett i taget.
2. Blanda mjöl, kakao och salt. Sikta ner detta i smeten.
3. Tillsätt chokladen, vänd ner valnötter och aprikoser.
4. Häll smeten i en bakpappersklädd from, ca 20 x 20 cm. Grädda i 175 grader i 30 minuter.

2 kommentarer: