Matbloggstoppen

fredag 28 oktober 2011

Blomkål- och kikärtscurry



Här testas första receptet från River Cottage! Ni märker att jag är helt kär i den kokboken, jag har nämligen andra kokböcker som är rätt så nya som jag inte har provat ett enda recept ifrån... Jag ska bättra mig! Men hur ska man hinna prova alla recept? Har konstanterat att jag inte kommer att hinna testa alla recept i mitt liv som jag har i kokböcker och samlat på mig på andra sätt. Denna indiska rätt var god, men aningen tam. Fast allt indiskt behöver ju inte vara superstarkt.

ca 800 g blomkål
2 msk solrosolja
3 hackade lökar
4 hackade vitlöksklyftor
1 tsk riven ingefära
2 tsk malen koriander
2 tsk malen spiskummin
en nypa chiliflingor
2 stjärnanis
1 burk krossade tomater
1 burk kikärter
2 tsk garam masala
färsk koriander

1. Bryt blomkålen i mindre buketter. Lägg i en stor kastrull, täck med kallt vatten, tillsätt lite salt och koka upp. Ta av från plattan, häll av vattnet och låt stå under lock.

2. Fräs lök, vitlök och ingefära på låg värme i ca 10 minuter tills löken är mjuk och har fått lite färg.

3. Tillsätt koriander, spiskummin, chilli och stjärnanis samt lite salt. Stek i ca 5 minuter.

4. Tillsätt tomater och kikärter samt blomkål. Täck med kallt vatten (1-2 dl). Låt puttra i 10 minuter.

5. Tillsätt garam masala och korinader. Smaka eventuellt av med mer salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar