Matbloggstoppen

onsdag 12 oktober 2011

Dinkelfrallor



Inte nog med att dessa frallor var goda, de var också superlätta att baka! Receptet är taget från www.arla.se och dessa kommer jag baka fler gånger. Mina pumpakärnor tog slut, så några fick solroskärnor istället.

50 g jäst
4 dl ljummet vatten 37°
250 g keso
4 msk smör-&rapsolja
3 tsk salt
2 msk brödsirap
5 dl dinkel fullkornsmjöl
6–7 dl vetemjöl special
2 dl pumpakärnor

Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt keso, smör-&rapsolja, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 min. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Forma degen till en rulle. Skär den i 16 bitar (jag gjorde dem lite mindre så jag fick 20 st). Doppa ena snittytan i pumpakärnor. Lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa ca 30 min.Grädda i mitten av ugnen 10–12 min. Låt bröden svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar