Matbloggstoppen

tisdag 11 oktober 2011

Wok med tofu



Jag gillar tofu och det gör lilltjejen också. Mitt mål är att försöka äta det en gång i veckan men det fungerar tyvärr dåligt. Kanske ska satsa på varannan vecka i alla fall? Försöker samla på mig lite tofurecept så att jag har något att utgå ifrån. Detta var ett bra recept från www.dn.se men nästa gång skippar jag purjon. Den tog helt över. Bättre att byta ut den mot lök och sedan komplettera med en grönsak till. Receptet är för två personer.

200 g tofu (sojabönsost)
1 liten purjolök
1 stor eller 2 mindre morötter
1 liten klyfta vitkål, ca 3 dl strimlad
1/2 - 1 msk finhackad färsk ingefära
ev 1 tsk sesamfröolja
1-2 msk rostade sesamfrön

Marinad:
1 1/2 msk japansk soja
1 msk pressad citron
1 1/2 msk sweet chili-sås
l liten finhackad vitlöksklyfta

Skär tofun i tärningar. Blanda till marinaden och häll den och tofutärningarna i en tät plastpåse. Marinera 30 minuter eller mer.

Skala och skär purjolöken i ringar och morötterna i tunna strimlor. Strimla vitkålen, gärna med osthyvel.

Hetta upp olja i en stor stekpanna eller wokpanna och stek alla grönsakerna tillsammans med ingefäran cirka fem minuter under omrörning.

Häll på tofutärningarna och marinaden och låt puttra tills rotsakerna har lagom tuggmotstånd. Smaka av och tillsätt eventuellt mer soja, och/eller stark chilisås. Den som vill tar också lite sesamfröolja. Strö över sesamfrö, gärna rostat i torr stekpanna, och servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar