Matbloggstoppen

torsdag 17 november 2011

Pepparkaksgrottor



Dessa pepparkaksgrottor var jag tvungen att prova ur "Lättbakat". Jag älskar ju hallongrottor och jag älskar pepparkakssmak så det vore ju trevligt att kombinera de båda! Det blev en god liten kaka, även om jag reserverar mig för lingonsylten. Jag älskar lingonsylt med mat, men som sötning är den inte tillräckligt söt så därför känner jag nog att den inte hör hemma som en syltklick i en kaka. Fast skulle man ta en klick hallonsylt skulle ju kakan bli helt fel så det finns nog inga alternativ...

1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl mjöl
2 msk maizena
2 msk pepparkakskrydda
250 g smör i bitar
1/2 - 1 dl lingonsylt

  1. Sätt ugnen på 200 grader.Blanda alla torra ingredienser i matberedaren.Kör och blanda.Tillsätt smöret i bitar och blanda till en deg.
  2. Rulla till kulor, ca 50 st. Sätt i småbrödsformar.Gör en fördjupning mitt i kakan och sätt en syltklick där. Grädda i 200 grader i ca 12-14 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar