Matbloggstoppen

torsdag 24 november 2011

Sesamwokad quorn med bönor och heta rotfrukter




Jag är inte någon stor rotfruktsälskare. Men jag försöker verkligen lära mig. Morötter tycker jag om, palsternacka kan jag acceptera men sedan börjar det ta stopp efter det. Så jag dissar det inte helt, utan jag försöker hela tiden att få in rotfrukter i vår mat. Försöken brukar alltid göras så här års. Så denna gång var det dags att lägga ner rotfrukterna i en wok. Det blev gott! Receptet är taget ur något nummer av Metro.

1 paket quornbitar
2 msk soja + lite extra
1 lime
2 msk sweet chilisås
3 cm färsk ingefära
2 msk sesamfrön
2 msk sesamolja
3 vitlöksklyftor
1 röd lök
1 gul paprika
blandade rotfrukter:
t ex 3 morötter, 2 palsternackor, 1 persiljerot
1 chilifrukt (kan uteslutas)
1 msk olivolja
5 limeblad, färska eller torkade
250 g haricots verts
1 msk sesamfrön

Häll upp de frusna quornbitarna i en bunke. Slå över soja, pressad lime, sweet chili, riven färsk ingefära, hälften av sesamfröna, 1 msk sesamolja och en pressad eller riven vitlöksklyfta. Blanda och låt bitarna dra åt sig av marinaden medan du fixar resten.
Skala och hacka de andra vitlöksklyftorna, skala och skär löken i klyftor. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala rotfrukterna och skiva morötterna i remsor med osthyveln. Skär övriga rotfrukter i skivor. Kärna ur chilifrukten och finhacka.
Hetta upp resten av sesamoljan och lite olivolja i en wok eller vid stekpanna. Börja med löken och låt den fräsa någon minut, tillsätt hackad vitlök, chili, limeblad och fräs någon minut innan du häller i quornbitarna med sin marinad, rotfrukterna, paprika och mot slutet haricots verts. Fräs i cirka fem minuter under omrörning. Häll på lite extra soja och strö över resten av sesamfröna. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar