Matbloggstoppen

torsdag 10 november 2011

Snabba festgratängen



Det här var ovanligt lyckat och gott! Jag bloggade ju om boken "Fester med rester" och blev lite inspirerad av den. Så pass mycket att när jag hade lite av denna goda stroganoffen kvar tillsammans med pastan så ändrade jag lite i receptet nedan. Istället för champinjoncreme så använde jag stroganoffen. Plus att jag kastade i pastan längst i botten på formen. Tomaterna lade jag på gratängen och moroten skippade jag. Men här kommer orginalrecepet i alla fall som är från www.svt.se

1 dl vitt vin
1 paket djupfryst bladspenat, 250 g
1 paket halloumiost
1 burk(ar) champinjoncrème
1-2 krm sambal oelek
1 st grönsaksbuljongtärning
2 st pressade vitlöksklyftor
1 burk(ar) crème fraiche
salt och peppar
1 st morot
4 st tomater

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.
Koka upp vinet. Skär spenatblocket i fyra delar. Lägg i spenaten och låt sjuda tills den har tinat.
Skiva osten i tunna skivor och fördela i en smord form.
Fördela champinjoncrèmen ovanpå.
Rör ner sambal oelek, buljong, vitlök och crème fraiche i spenaten. Smaka av med peppar.
Fördela spenatstuvningen ovanpå svampen i formen.
Gratinera i ca 10 minuter.
Skala moroten. Skär tunna remsor på längden med en potatisskalare.
Ansa tomaterna och lägg dem i en liten smord form.
Ta fram gratängformen och fördela morotsremsorna över gratängen. Ställ in både gratängen och formen med tomaterna och fortsätt att gratinera i ca 10 minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar