Matbloggstoppen

tisdag 1 november 2011

Tortillabröd



Jag brukar av ren lathet alltid köpa tortillabröd men frågan är om man inte ska sluta med det. Det är ju massor av konstigheter i de evighetsbröden och hemmagjorda var mycket godare. Inte nog med det, de var ju i princip gratis att tillverka också! Inte svårt var det heller, fast ni vet hur det är med mig och kavla ut! Receptet är taget från www.recepten.se.

  • 7 ½ dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk olja
  • 2 dl vatten

Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en bunke.

Tillsätt olja och så mycket vatten att du får en fast deg.

Dela upp degen i 12 jämnstora bitar. Täck dem med plastfolie så att de inte torkar ut.

Kavla varje del på en lätt mjölad arbetsbänk till en rund kaka, 18-20 cm i diameter.

(Lägg kakorna ovanpå varandra strö lte mjöl på varje kaka så att de inte fastnar i varandra. Täck kakorna med folie.) Om ni är två som hjälps åt så kan kakorna gräddas direkt och då kan ni strunta i instruktionen inom parentes.

Grädda kakorna i en upphettad torr stekpanna ca ½ min på varje sida tills de ser fina ut (ungefär som man steker pannkakor.)

Lägg dem ovanpå varandra och täck dem med aluminiumfolie så att de håller sig mjuka och fuktiga.

3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det enkelt att laga själv! Här är ett till recept på goda tortillas!
    http://hovkonditorn.blogspot.com/2011/09/tortilla-bread.html

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag måste bara säga att jag älskar din blogg! Jag går jämt in och tittar på allt gott du gör. Nu blev jag tillomed sugen på att göra egna tortillabröd :)
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Katarina: Det var givetvis från din blogg jag fick idén att göra bröden... Tyvärr hade jag inget majsmjöl så därför fick jag googla fram ett recept.

    Karin: Vad jättekul att höra! Jag har ju ungefär 40 läsare om dagen, men väldigt få lämnar kommentarer. Så ibland känns det som man sitter och bloggar ut "intet" men nu fick du mig att känna att arbetet jag lägger ner är värt det!

    SvaraRadera