Matbloggstoppen

torsdag 8 december 2011

Krossbullar



Kan inte nog poängtera hur goda dessa bröd var! Ni måste testa dem! Receptet kommer från "Vår bakbok". Funderar på om jag ska låtsas att jag har tappat bort boken och ta böterna för den från biblioteket. Jag älskar den boken! Det enda jag kan säga om receptet är att nästa gång tar jag ett paket jäst eller förhöjer jästiden på bröden rejält.

1 1/2 dl krossat vete eller råg
3 1/2 dl vatten

2 dl vatten
1/2 dl vetekli
1 dl lingonsylt
25 g jäst
1/2 dl linfrö
1/2 dl russin
1 1/2 tsk salt
9-10 dl mjöl

Koka kross och vatten i en kastrull på svag värme i ca 10 minuter. Rör om då och då.

Blanda ner kallt vatten, kli och sylt. Låt svalna till fingervärme, ca 30 minuter.

Smula sönder jäst i en bunke. Häll i lite av krossblandningen och rör ut jästen med den. Tillsätt resten av blandningen, linfrö, russin, salt och mjöl. Arbeta ihop till en kraftig deg.

Låt jäsa i 40 minuter.

Dela degen i 20 bitar. Rulla till släta bullar. Lägg på plåtar och låt jäsa i 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar