Matbloggstoppen

onsdag 7 december 2011

Vegetarisk lasagne



Den här lasagnen har jag själv blivit bjuden på flera gånger hos andra så det är väl ett sånt där typiskt recept som cirkulerar runt men källan är osäker. God är den i alla fall och nu har jag gjort den själv också! Gott att den är lite torrare, det blir lite annorlunda mot de som dryper av sås.

300 g aubergine
400 g zucchini
3 vitlöksklyftor, finhackade
olivolja
salt
200 g lasagneplattor
400 g tomatsås
200 g färskost, t ex philadephia
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225C.
Skiva aubergine och zucchini tunt.
Stek grönsakerna i olivolja i omgångar.
Blanda i vitlöken och salta.
Förkoka lasagneplattorna (eller använd färska) i några minuter.
Varva tomatsås, lasagneplattor, grönsaker och klickar av färskost i en ugnsform.
Strö den rivna osten över.
Grädda i ca 15-20 minuter.


2 kommentarer:

  1. Kul med en veggis till :) Vi åt faktiskt lasagne idag, men en lite improviserad variant då det var lite tomt i kylen. Vi toppade med saltmasserad grönkål och rostade solrosfrön, vilket blev krispigt och gott. Dock saknade jag squash lite, gillar det :)

    SvaraRadera
  2. Saltmasserad grönkål lät intressant, vad är det?
    Letade ihjäl mig efter grönkål på Willys förra veckan, men det verkade inte ha det. Sedan hittade jag det några dagar senare, de hade ägnat en hel frysdisk åt det! Färsk fanns inte, men jag hade ändå bara tänkt att använda den till en paj.

    SvaraRadera