Matbloggstoppen

tisdag 10 januari 2012

Johannas toppengoda chokladtårta



Får verkligen be om ursäkt för bilden. Vi kastade oss över tårtan och jag glömde helt bort att ta kort. Den serverades med en klick vispad grädde så det hade blivit snyggt på bild. När jag hade dukat bort kakan och skulle frysa in den var jag jättetrött och orkade inte stå och fixa med någon snygg bild utan tog helt sonika kort på den när innan den åkte in i frysen.

Låt dock inte denna fula bild lura er! Kakan var verkligen supergod. Har ett recept som liknar detta men där det inte ingår något mjöl. Det blir mycket smuligare, så detta var istället att föredra. Denna kakan är verkligen något för oss chokladbrukare. Taget från www.matklubben.se så jag har ingen aning om vad namnet kommer ifrån.

250 g mörk choklad (förslagsvis 56 % kakao)
250 g smör
6 ägg
2 3/4 dl strösocker
1 dl vetemjöl

Glasyr:
100 g smör
100 g mörk choklad (förslagsvis 70 % kakao)
50 g honung = knappt ½ dl

Sätt ugnen på 175°C. Finhacka chokladen. Smält smöret och häll över chokladen. Rör om tills dess att chokladen smält. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ned smeten i den smälta chokladen. Vänd ned siktat vetemjöl. Smöra en form (ca 26 cm i diameter) och häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 25-30 minuter. OBS! Kakan ska ej vara helt genomgräddad. Låt kakan svalna i formen och ställ sedan in den i frysen i 1 timme för att stelna.

Glasyr:
Finhacka chokladen. Häll smält smör över och rör om tills chokladen smält. Rör sedan ner honungen. Låt glasyren stelna en aning innan den breds ut i ett jämnt lager över hela tårtan.


4 kommentarer:

  1. Chokladtårta är gott! Du har fått en award av mig, kolla in min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Du, det ser RYSLIGT gott ut fast bilden inte är stajlad, så jag tror nog att det här är en riktig höjdare! Choklad är ju det bästa som finns, och det här är verkligen choklad overload - precis som det ska vara <3 Vad många härliga recept du bjuder på, och vegetariskt dessutom! Ska genast lägga till dig på min favoritlista :D

    SvaraRadera
  3. Alexandra: Nej det var nog den mest ostylade bild jag har tagit på en kaka. Men jättegod var den! Kul att du har hittat hit, din blogg har jag redan hittat - eftersom du har kommenterat så mycket på Hovkonditorns!

    SvaraRadera
  4. Katarina: Tack så hemskt mycket! Vad gulligt av dig! Jätteroligt! Och chokladtårta är sällan fel...

    SvaraRadera