Matbloggstoppen

söndag 8 januari 2012

Kardemummadrömmar



Drömmar är jag inte så där jätteförtjust i, kan tycka att de är lite småtrista. Ändra man dock smaksättningen så är jag alltid pigg på att smaka! Detta var en mycket lyckad smaksättning. Kardemumma älskar jag. Jättegoda blev det. Tydligen kan man byta ut kardemumman mot anis, det är jag också lite nyfiken på att testa... Receptet är taget från www.ica.se.

  • 50 g smör
  • 1 1/2 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kardemummakärnor
  • 1/2 dl matolja
  • 2 dl mjöl
  • 1/2 tsk hjortronsalt


  1. Sätt ugnen på 150˚C.
  2. Rör ihop matfett, socker och vaniljsocker och stötta kardemummakärnor. Tillsätt oljan lite i sänder under omrörning. Blanda mjöl och hjorthornssalt, rör ner det i degen.
  3. Forma degen till runda bollar och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
  4. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.



1 kommentar:

  1. Allt med kardemumma är gott kan jag konstatera av detta!

    SvaraRadera