Matbloggstoppen

torsdag 12 januari 2012

Quornlasagne med tomat och mozarella



Så här kan det gå om man inte får så mycket lasagne över som man hade räknat med. På nyårsafton skulle jag och mina systrar med familjer fira dagen tillsammans. Lunchen hade vi kommit överens om att köttätarna tog med sig lasagne till och att jag gjorde vegetarisk till de som är vegetarianer. Eftersom det bara är jag och mina två barn som är veggo räknade jag iskallt med att få massor av lunchlådor över. Så blev det inte eftersom flera av köttätarna ändå smakade på min lasagne... Det blev bara en liten snutt över som jag kastade ner i en lunchlåda och sedan tog ett kort på. Inte lika aptitligt som snyggt upplagd på en tallrik med lite sallad brevid!

Strunt samma för jag delar gärna med mig av denna goda lasagne som jag tog från www.ica.se. Egentligen med kyckling men översatt till vegetariskt. Gott att den var mer "ren" i smaken eftersom det inte finns någon ostsås med.

1 paket quornfiléer
2 morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
3 msk tomatpuré
1 1/2 burk krossade tomater
3 dl vatten
1 buljongtärning
1 kruka basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
9 lasagneplattor
250 g mozarella
  1. Sätt ugnen på 175ºC.
  2. Skala lök och morötter och skär dem i tärningar, 1x1 cm. Skala och finhacka vitlöken.
  3. Strimla quornfiléerna. Bryn i olivolja i en stekpanna med höga kanter. Tillsätt lök, vitlök och morötter och låt det bryna med någon minut. Tillsätt tomatpuré.
  4. Tillsätt krossade tomater, vatten och buljongtärning. Låt koka i 10 minuter. Strimla basilika och tillsätt tillsammans med salt och peppar.
  5. Häll lite fyllning i botten av en ugnssäker form. Lägg på lasagneplattor. Varva fyllning och lasagneplattor. Avsluta med fyllning.
  6. Skiva mozzarella och lägg skivorna överst i formen. Sätt in i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Servera med grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar