Matbloggstoppen

torsdag 9 februari 2012

Bullar med pepparkaksfyllning



Nu har jag visst snöat in lite på bullar med olika smaksättning. Här testade jag med pepparkaksfyllning. Bara för att det inte är december längre tycker jag inte att man ska ge upp alla julsmaker. Här i Göteborg har vi det i alla fall jättekallt så man skulle gott kunna tro att det är jultid. Dessa blev mycket goda! Receptet är taget från denna blogg.

Pepparkakskrydda

6 msk kanel
6 msk ingefära
3 msk nejlika
3 msk kardemumma

Bulldeg

5 dl mjölk
50 g jäst
200 g rumsvarmt smör
200 g socker
1 stort ägg
10 g salt
20 g kardemuma
1,1 kg mjöl

Blanda ihop jäst och vatten i bunken. Lägg i resten av ingredienserna, och kör tills degen känns bra, är glansig och börjar släppa från kanterna. Lägg upp degen på mjölat bakbord och låt vila under en duk i en kvart.

Fyllning
300 g mandelmassa
170 g rumsvarmt smör
20 g pepparkakskrydda, eller mer om man vill ha starkare smak

Kavla ut degen till en stor rektangel. Bred ut fyllningen över hela degen, och rulla ihop. Skär i 30-40 bitar och lägg upp på plåt. Låt jäsa i ca 45 minuter. Värm under tiden ugnen till 225°C. Pensla de jästa bullarna med ägg, strö på pärlsocker och grädda i 8-10 minuter.

3 kommentarer:

  1. Hm! Så påhittig har jag aldrig varit, kanske borde testa!

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om att göra en smet på krossade pepparkakor och smör som fyllning i bullarna? Skulle det funkar?

    SvaraRadera
  3. Hälsokick: Gör det, det var gott!

    Marika: Det funkar nog, men du behöver nog öka smörmängden för jag tror att smulorna drar åt sig fettet.

    SvaraRadera